Reisziekte

Reisziekte is een verzamelnaam voor zeeziekte, wagenziekte en luchtziekte. Iemand met reisziekte wordt misselijk tijdens een autorit, vliegreis, of op een boot. Reisziekte is vervelend, u kunt er heel erg beroerd van worden. Maar het gaat wel vanzelf weer over zodra de reis gestopt is.

Met onderstaande tips kunt u rekening houden wanneer u op reis gaat en last heeft van reisziekte:

• Ga niet op reis met een lege maag. Zorg dat u vooraf een kleine maaltijd neemt. Bijvoorbeeld:
    - twee boterhammen met een glas melk
    - wat yoghurt met muesli of wat fruit
    - een kleine warme maaltijd (rijst/pasta)
  • Bent u lang onderweg, neem dan minstens drie lichte maaltijden per dag.
  • Neem geen tussendoortjes als vette snacks of snoep.
  • Sommige mensen geven aan dat ze meer last hebben van reisziekte als ze vooraf of onderweg koffie, alcohol of koolzuurhoudende dranken gebruiken. Merkt u dat ook bij uzelf, mijd dan deze dranken.
  • Van lezen, schrijven of surfen op internet tijdens de reis kunt u extra draaierig en misselijk worden. Stop er direct mee als u onderweg merkt dat u zich beroerd gaat voelen. De reisziekte kan dan weer wat afzakken.
  • Geef, voor u in een auto stapt, aan dat u last heeft van reisziekte en vraag of u voorin mag zitten. Hoe beter u alles in de rijrichting kunt zien, des te minder zijn de klachten.
  • Probeer als het kan zelf te rijden. Dan is de kans groot dat u veel minder last heeft.
  • Zorg voor frisse, liefst koele, lucht. Doe een raampje open en zet de autoverwarming laag of de airco aan.
  • Zorg bij een lange autorit voor voldoende pauzes.
  • Kijk bij het bespreken van de reisroute of u vooral voor lange rechte (snel-) wegen kunt kiezen.
  • Ga op een schip, zo mogelijk, naar buiten en zorg dat u kunt kijken naar de horizon in de vaarrichting van het schip.
  • In een vliegtuig kan afleiding helpen. Begin een gesprek over een onderwerp dat u boeit of maak regelmatig een wandeling door het gangpad.

Meer informatie vindt u hier.

telefoonnummer

• 035 6012064